Der er ikke fastlagt noget endnu, så den endelige plan må vi
vente lidt på, men ud fra de tal der er fremlagt vedr. deltagere, publikum osv.
er der i hvert fald lavet et grundigt analysearbejde.
Ud fra deltagerantallet står det klart, at mentaliteten hos
nogle kørere har ændret sig igennem årene. Top 15 deltager nogenlunde fast i
alle afdelinger, men derefter er det svingende med stabiliteten.
Samtidigt er der færre klubber, der har søgt om en DM-A
afdeling.
Noget af det der er lagt op til i 2025, men som altså ikke
er 100% fastlagt endnu, er:
- Færre afdelinger. 5 eller måske endda kun 4 afdelinger.
- 85cc klassen som fast support klassen.
- Super heatet droppes.
- Tidsplan med træning, kval-heat og pointgivende heat (kval-heat gælder
formentligt ikke 85cc).
- Indkørsel til kval-heat efter tidspunkt for tilmelding i onlinekalenderen (Kun
til kval-heat). Kval-heat bestemmer indkørsel til pointgivende heat.
- B-kørere må stadigvæk deltage.
- Præmiepenge til Teams i stil med den måde der gives point til klubber i Kids
Cup.
Ovenstående er kun et udpluk af de tanker man har gjort sig omkring 2025, og
det skal slås fast at det ikke er endeligt besluttet endnu, men det er nogle
spændende tanker.
Med det deltagerantal der har været i år, giver det rigtig
god mening at gå ned til 4-5 afdelinger. En bonus ved det er, at det bliver
nemmere at skabe ”hype” omkring hver afdeling, samtidigt med at kalenderen nemmere
kan styres uden om ADAC, EM, svensk osv.
85cc som support, samtidigt med at B-Kørere må deltage giver
også rigtig god mening, ikke mindst for teams, som altså dermed kan have 85cc,
125cc, MX1 og MX2 under teltdugen.
Super heatet var spændende, men det passede ikke ind i
tidsplanen, hverken for kørere eller tilskuere. Og når vi er ved tidsplanen, så
lyder det spændende med et kval-heat, som giver ekstra ræs. Indkørsel til
kval-heat efter tilmelding skal nok dele vandene, men er også en ekstra sjov
lille ting, som giver lidt at snakke om, uden at rykke det store i den endelige
resultatliste.
Præmiepenge til Teams er en virkelig god ide og nok nærmest
den eneste form for præmiepenge der giver mening i DM-A. Der har før været
præmiepenge til den enkelte kører, men det var ærligt talt ikke noget der
rykkede noget og virkede lidt som om man tog penge (tilmeldingsgebyr) fra den bagerste
del af feltet, for at give til de forreste. Når pengene gives til teams bliver
det et fornuftigt beløb til slut og er hjælp til selvhjælp, fx med pænt set-up,
mulighed for at få udlændinge med, reserver ved skader osv.
Derudover forlyder det, at der arbejdes på en sponsor, som
kan hjælpe med promovering, hvilket lyder som en rigtig god ide.