Den nye standard skærer 3 dB fra den gamle standard, og
dermed må maskinerne i VM maksimalt have et lydtryk på 111 dB (109 + 2 i
usikkerhed) i stedet for de nuværende 114 dB (112 + 2 i usikkerhed). Denne nye
standard træder i kraft den 1. januar 2025.
Specielt i Belgien har man efterspurgt dette længe, da de
lige nu er skrækeksemplet på, hvordan den ene bane efter den anden er lukket på
grund af støj-klager fra naboer. Her ser man dette som et skridt i den rigtige
retning og forventningen er, at reglerne vil blive skærpet trinvis over de
næste år.
Det er stadigvæk uklart hvordan producenterne af motorcykler
og udstødninger reagerer på denne nyhed, men man må næsten forvente, at de
kommer til at rette sig efter de nye standarter.
Der er heller ikke noget nyt om, hvordan de forskellige
forbund tager imod dette, men før eller siden forventes det, at forbundene også
begynder at følge de nye standarter.
Sidst men ikke mindst er der også indikationer på, at andre
målemetoder viser et lavere lydtryk fra motorcyklerne og der måske ikke skal så
store ændringer til, for at overholde de nye standarter. Men alt det bliver vi
nok først klogere på, når nogle med eksakt viden kommer med en præcision.
Se foto for de nye lydtryksstandarter i VM fra 2025.