- Klubben gik på standby tilbage 2010, og vi har afventet muligheder for at fortsætte på et eller andet plan, men nu har vi indset, at det ikke kommer til at ske, så derfor kan andre lige så godt få glæde af vores opsparede midler, siger han.
Derfor kunne Lars Jensen forleden overrække 28.205 kr. til formand for Nr. Broby Moto-cross klub, Ejnar Rasmussen, der naturligvis tog imod med et stort smil.
Klubben i Faaborg startede i 2003 for understøtte de unge, der havde interesse i motorsport, og som bindeled til kommunen, der i en årrække forsøgte at finde et sted i Faaborg-området, hvor der kunne etableres en egentlig bane til moto-cross kørerne, men uden held.
Historien om fartglade unge mennesker i byen går dog meget længere tilbage, husker Lars Jensen.
- I 1976-77 var vi en flok unge rødder, der kørte på gamle knallerter, som der blev "skruet i". De var både boret, hakket, gearet om, havde fået planet topstykket, og de rigtig vilde var med stor 17mm karburator, husker han.
- Politiet var meget aktive dengang, og det var dagligdag, at en af os måtte stå i vejkanten og skille vores knallert ad, for at give betjenten de ulovlige dele med hjem. Så fandt vi lidt fred fra politiet i en grusgrav bag Sundagergaard, hvor der blev lavet et spor til os, der elskede vores knallerter, fortæller Lars Jensen.
En god aften i ungdomsklubben Bangsbo resulterede i, at det hele blev sat lidt mere i system, og de første skridt til en egentlig moto-crossklub blev taget.
- Per Nielsen fra Horne var på besøg i klubben, han fortalte om "rigtig" motocross, og om sine drenge der kørte på rigtige motorcykler. Herfra tog det fart, og vi begyndte så småt at finde ud af, hvad det der motocross egentlig var for noget, og så blev der bygget "cross-knallerter" i stor stil, smiler han.
Herefter tog en gruppe unge fra Bangsbo kontakt til den daværende borgmester Richardt Hansen for at finde et område at køre motocross på.
- Borgmesteren gav os lov til at bruge en tidligere grusgrav og nedlagt losseplads bag Sundagergaard. Vi fik en dag med en rendegraver til at rydde området for det værste skrammel, og opbygge et spor der kunne køres på. Der blev brugt utallige timer med skovle, der blev etableret sving og hop, derefter begyndte vi så at konkurrere mod hinanden. Vi deltog også i de store LUKS motorløb, hvor der blev kørt mange flotte resultater hjem til Faaborg, som der stadig fortælles mange historier om i dag, forklarer Lars Jensen, der mener, at en særlig ildsjæl har æren for, at så mange unge fik en god tid med sporten.
- At alt det kunne lade sig gøre, skyldes helt og aldeles Per Nielsen, der brugte enormt mange kræfter på at udvikle, udfordre og dygtiggøre os unge. Per er aldrig blevet offentligt anerkendt, for det store arbejde han gjorde, så os unge fra dengang skylder Per og hans familie en kæmpe tak, understreger Lars Jensen.
Bangsbobanen blev de efterfølgende år brugt til testkørsel af maskiner og til træning for byens motocrosskørere.
- I år 2000 fik Bangsbo del i en pulje fra staten til at få gang i nytænkning med motocross for fartglade unge mennesker. Motocrossen udviklede sig igen, og Bangsbobanen blev genopfrisket, men midt i det statsstøttede projekt blev banen nedlagt, området blev solgt med løfte om, at man ville finde et nyt område til motocross, det skete bare aldrig. Der blev kørt på banen til 2004, et år efter at Naturfredningsforeningen overtog området, slutter Lars Jensen, der altså nu har overdraget foreningens midler til Nr. Broby Moto-cross klub